Category Archives: Odling

Jordärtskockor i jorden

Så kom även jordärtskockorna i jorden. Åtta stycken. De hade legat ett tag så förhoppningsvis tar de sig.

Posted in Odling, Självhushållning, Trädgård | Tagged , , , | Leave a comment

Värsta pallkragen ogräsrensad och yacon planterat

Tog tag i värsta pallkragen som var helt igenvuxen med brännässlor, kvickrot och kirskål. Tog ett par timmar att få väck det mesta av ogräset inklusive så mycket rotsystem jag orkade. Hur mycket rötter jag än drar bort, nog finns … Continue reading

Posted in Katter, Odling, Självhushållning, Trädgård | Tagged , , , , , | 1 Comment

Tunnelväxthusets skelett på plats

Hur många skruvar och muttrar kan det egentligen vara på ett tunnelväxthus..? Lite i taget växer tunelväxthuset. Det är så kallt så det går bara att skriva lite i taget innan fingrarna är stelfrusna. Muttrarna är så små så det … Continue reading

Posted in Odling, Trädgård, Växthus | Tagged , , | Leave a comment

Vitlöken i jorden

Det där att få ner vitlöken i jorden i tid är tydligen inte min grej. Nej, när det verkligen är nästan försent och gärna när det mörknat, då händer det. Det var minusgrader i natt men plus under dagen. Planterade … Continue reading

Posted in Odling, Pallkrage, Självhushållning, Trädgård | Tagged , , , | Leave a comment

Vagnsbult som motvikt för tomatstöd

Såg ett tips fladdra förbi i facebookflödet om att använda vagnsbult som motvikt vid uppbindningen för tomatplantor. Så här skickas tipset vidare. Inte för att jag kommer ihåg vad som stod mer i tipset men så här har jag gjort. … Continue reading

Posted in Odling, Trädgård | Tagged , , | Leave a comment

Vitlöken äntligen planterad 5 december

Bättre sent än aldrig. Idag fick vitlöken äntligen komma ner i jorden. Var lite orolig för att inte hinna eftersom det blev lite kallt med runt nollan i några dagar men idag var det lättgrävt med 5 plusgrader. Det är … Continue reading

Posted in Odling, Pallkrage, Trädgård | Tagged , , , , | Leave a comment

Gigantiska vitlökar i årets skörd

Planterade de flesta av vitlöksklyftorna i den nybyggda odlingslådan med bokashijord i höstas och som det har vuxit där. Skördade vitlöken idag och vissa av vitlökarna var gigantiska. Det är rena rama julafton att skörda!

Posted in Bokashi, Odling, Pallkrage, Trädgård | Tagged , , , , | Leave a comment

Vitlöken tittar upp

Alltså det är lika roligt varje gång något jag planterat tittar upp ur jorden. Blir som ett barn på julafton, studsar fram i ett glädjerus en stund. Sent omsider förra året fick jag vitlökarna i jorden, det dröjde ända till … Continue reading

Posted in Odling, Självhushållning, Trädgård | Tagged , , , | Leave a comment

Planterade vitlök 15 december

Har tänkt i flera år att det där att plantera vitlök skulle allt vara nåt men det har inte blivit av. I höstas beställde jag så hem vitlök att plantera. Inte kom den i jorden och som med så mycket … Continue reading

Posted in Bokashi, Odling, Pallkrage, Självhushållning | Tagged , , , | Leave a comment

Förankrade miniväxthuset som varit på avvägar med stormen Knud

Den där Knud verkar vara en envis rackare. Han stormar på än. Ett drygt dygn har han blåst på. Knud var som tur är lite trötter i eftermiddags så när det var något mindre blåsväder passade jag på att försöka … Continue reading

Posted in Odling, Pallkrage | Tagged , , , | Leave a comment