När det förvuxna (o)gräset blir klippt börjar det faktiskt likna en trädgård igen. Det är egentligen inte mycket till gräsmatta, mest en massa ogräs. Men som sonens kompis pappa tröstade mig med första sommaren i Rucklet: bara klipp och håll efter så reder gräsmattan upp sig. Och det gör den faktiskt. Åtminstone som en illusion av en gräsmatta. Det får duga.
Pelargonerna behöver mer kärlek. Det får bli en annan dag.
Ruth är baske mig överallt. Hon är med på minst ett hörn i stort sett på varje bild. Förutom när jag slår med lien. Då får hon inte vara med av säkerhetsskäl.
Hallå, det där duger inte åt en Gosis! Gosis har pli på servicepersonalen. Blir han serverad hundfärskfodret, som för övriga katter i Rucklet är go-mat, stirrar han bara ut en tills han får kattmjukmat från påse. Idag var det middag tillsammans med surkärringen Halvan. Det gick bra.
En kan inte klaga på att det inte växer här på hallandsslätten i alla fall. Här är sannerligen vildvuxet och fart på växtligheten, även om det kanske inte är just det som trädgårdsinnehavaren uppskattar som växer mest. Fullständigt drunknar i ogräs men även en del fint växer så det knakar. Honungsrosen, Rosa Helenan, håller på att ta över halva trädgården tillsammans med två galna klematis, Summer Snow. Behöver hitta någon/några bra klätterlösningar för dem när träden de brukade klättra på är borta. Det är inte första gången den tanken slagit mig. Hittills har det inte blivit av. Försöker i alla fall att återta trädgården. Periodvis har den varit ganska så i ordning. Dit är det en del arbete kvar i dagsläget men där gräsklipparen gått fram kan det nästan tas för en trädgård.
Så var det värsta av smörblommorna och skräpporna slagna i nedre hagen. Det blev ett arbetspass idag med. Sicket slit det är även om det är en fröjd att slå med knacklien. Förutom de bitande blinningarna som härjar nu. De är minsann ingen fröjd. Hästarna väljer att vara inne när blinningarna biter som värst. Fast de kommer ut och kikar vad matten håller på med emellanåt.
Kom inte bara hem med fågelholkar från det öppna huset på Träslövs By, det följde med både ett fågelbad och ett par tomatplantor. Ett par busktomater, Tiny Tim, så kanske det blir några tomater om inte de egna stackarna tar sig. Ovädret idag hade lagt stjälkarna ner så fixade uppbindning, balsnöre och vagnsbultar modell större som motvikt funkar fint.
Har köpt på mig ett gäng fågelholkar de senaste åren men det där att få upp dem har det gått så där med. Senast det spikades upp fågelholkar var för åtta år sen. Var på öppet hus på Träslövs By, daglig verksamhet i Varberg, i veckan och köpte ett par fågelholkar till. En med ingångshål fem centimeter, för typ stare, och en med ett mindre för typ pilfink. Och som en händelse var staren här och sjöng idag så då åkte faktiskt holken upp på östväggen. Får se om den blir bebodd.
När hammaren och stegen ändå var framme kom inte bara den nyköpta pilfinksholken men även en som legat på altanen i nåt år och skrotat upp också. De hamnade på norrväggen. Där satt redan en holk som brukar användas så hoppas att holkarna och avstånden faller pilfinkarna i smaken.
Har några fler holkar som ligger och väntar på att få komma upp. Får se om det dröjer åtta år till nästa gång igen.
Lien får komma ut och jobba lite titt som tätt nu när den är knackad och vass igen. Idag var det hagen med smörblommor och skräppor i fokus. Det är så otroligt smidigt att bara grabba lien och börja slå. Förutom när den ska knackas då förstås. Det blev inte så längeidag, blinningarna har vaknat och biter.
Idag testades den nya kameran på ett gäng larver som äter på ett blad. Det är minsann inte lätt det här med fotografering. Sonen lyckades bättre än jag. Men vad är det för larver?