MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction

Började i lördags en onlinekurs i MBSR, d.v.s. Mindfulness Based Stress Reduction. Ju mer jag läser och hör om mindfulness/meditation desto viktigare känns det att få in ännu en daglig rutin i mitt rätt fullspäckade liv.

Enligt artikeln I hjärnan på en munk, som redogör för forskning om hur meditation påverkar oss, är hjärnan formbar. Det betyder att jag själv kan ta ansvar för mitt välbefinnande. Meditation påverkar hjärnan till det bättre. En väldigt intressant artikel, läs den!

På kursschemat den här första veckan står daglig mindfulness i form av kroppsskanning. Det går så där… har i och för sig bara slarvat och inte hunnit med i förrgår, annars har jag gjort det dagligen. Jag lyckas än så länge inte hålla mig fokuserad på guidningen utan dvalar in och då blir det ju avslappning istället för mindfulness. Det kanske i och för sig är välbehövligt det med… Men, med daglig träning i åtta veckor som kursen håller på ska jag väl så småningom få in rutinen.

Dagens kroppsskanning.

Det är inte helt enkelt att få tid och rum att vara mindful i rucklet. Det är trångt i soffan. Den här gången var jag i alla fall hyfsat med genom hela guidningen. Men jag har otroligt svårt att hålla tankarna i styr. De far runt hej vilt.

IMG_7503[1]

Ikväll har en föreläsning av Mark Williams Mindfulness for Life rullat i bakgrunden. Väldigt intressant även om jag bara strölyssnat.

This entry was posted in Mindfulness and tagged , , . Bookmark the permalink.

Kommentarer

Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

No Trackbacks.