Tag Archives: Islandshästar

En mysstund med unghästarna efter en hyperstressad dag

Blev en mysstund med unghästarna i stallet ikväll efter jag fått elvaåringen i säng. Skálda är så mycket lugnare sen hon kom hem. Tror hon är glad att vara hemma igen. De fäller en del päls så här års, de … Continue reading

Posted in Islandshästar | Tagged , | Leave a comment

Hälsade på lillskruttan Audna på sommarbetet

Svängde ner till sommarbetet för att titta till lillskruttan Audna. Hon har det bra där men hon var väldigt sällskaplig. Två veckor har hon varit ifrån mamma nu.

Posted in Islandshästar | Tagged , | Leave a comment

Planteringssäsong – då krävs jord

Konstaterade för några dagar sedan när jag skulle plantera lite att jordsäckarna för plantering var slut. Ikväll när vi var och handlade kom jag ihåg att fylla på förrådet med fem nya säckar prima jord. Var mycket nöjd att jag … Continue reading

Posted in Islandshästar, Trädgård | Tagged , | Leave a comment

En traumatisk dag för mor Skálda och fölis Audna

Idag har varit en traumatisk dag för Skálda och Audna. Eller kanske inte för Audna för hon verkade ta det med jämnmod. Värre med morsan Skálda som stått här hemma och ropat och ropat efter sin fölis. Det har nämligen … Continue reading

Posted in Islandshästar | Tagged , | Leave a comment

De fäller lite de där islänningarna så här på vårkanten

Det är inte utan att en skulle kunna påstå att de fäller lite päls de där islänningarna så här på vårkanten. Några drag med pälsskrapan på Bergthora…

Posted in Islandshästar | Tagged | Leave a comment

Elstängslet igång igen – åtminstone i nedre hagen.

Snöblandat regn på tvären och ca två plusgrader. Ett vidrigt väder att vara ute och stängsla i. Hästarna bryr sig inte speciellt om vädret. De vänder helt enkelt rumpan till… och tuggar på. Det där att hålla på ute i kyligt … Continue reading

Posted in Islandshästar | Tagged , | Leave a comment

Lust att stängsla..? Nope…

Kan inte säga att det känns så där otroligt roligt och upplyftande att gå ut i vädret och stängsla. Snöblandat regn, inte riktigt på tvären med nästan. Nu har det i o f s övergått i större snöflingor sen jag … Continue reading

Posted in Islandshästar | Tagged | Leave a comment

Återfallsrymlingen inne… igen… och igen… och igen

Loke var ju på driven igår. Idag ringde grannen strax före kl 13 och meddelade att unghästen var ute igen. Snälla grannar hjälpte till att få in honom igen. Strax efter kl 16 var det dags för ytterligare ett telefonsamtal. … Continue reading

Posted in Islandshästar | Tagged , | Leave a comment

Den årliga vaccineringen av hästarna

Det var dags att vaccinera hästar idag. Åkte hem lite tidigare från jobbet för att försöka få in dem i stallet innan veterinären skulle komma. Det började så där. Fyra hästar som sprang så där runt runt huset som hundarna … Continue reading

Posted in Islandshästar | Tagged , | Leave a comment

Vattna hästarna känns ju nödvändigt… not

Det är inte så där så att det känns som att just vattna hästarna är det allra nödvändigaste att göra när hela hagen är en enda stor sumpmark…   Kallt som sjutton var det också trots ett par-tre plusgrader. Blåsten … Continue reading

Posted in Islandshästar | Tagged | Leave a comment