Solnedgång och missnöjd kund

Vacker solnedgång på hallandsslätten vid havet

Skrev häromdagen att det var ett vackert landskap i Blekinge men det är inte fy skam här hemma heller. Gårdagens solnedgång vid horisonten med havsutsikt på hallandsslätten går inte av för hackor det heller…

Hösilage och råttor modell större

Skulle kunna tro att det är megastora råttor jag föder här hemma och inte en flock islandshästar. Av vilken anledning knaprar de igenom plast och nät istället för att äta där det är öppnat..? Det måste ha varit väldigt mycket godare hösilage just på de där två ställena på balen…

En historia om att handla i en elektronikbutik

Så får det bli en känga till säljare på elektronikbutiker och då speciellt ElGiganten i Varberg den här gången.

Mamma behövde ett alternativ till sin gamla laptop som verkligen inte var mycket att hänga i julgranen längre. Så vi gick till ElGiganten för att titta på vad hon skulle ha istället. Först var vi där tidigare i veckan. Då var det en säljare som tyckte att hon skulle ha en iPad 2 eller den nya varianten med retinaskärm. Vi var väldigt tydliga med att hon behövde en som både har wifi och möjlighet för sim-kort. Fick då pris för en 2:a på knappt 3300 kr och en 4:a på 4700. Eftersom de inte hade dem hemma skulle vi komma tillbaka på torsdagen för att få med oss något hem. På torsdagen var mamma där igen. Då hade de fortfarande inte fått hem grejerna men hon beställde i alla fall en 2:a eftersom vi kommit fram till att det duger bra för hennes behov. Jag pratade med säljaren i telefon om vad det var hon skulle ha. Så var vi där igen igår, lördag, för att äntligen få med en platta hem och fortsatte prata om att kortplatsen var viktig. När det så var dags att fullborda köpet blev jag misstänksam när jag såg produktnamnet på skärmen så jag ställde kontrollfrågan om det verkligen var den med kortplats. Det var det inte… Den med kortplats var tusen kronor dyrare, så bägge säljarna hade alltså plockat fram en produkt som inte motsvarade behovet vi hade framfört.

Vi skulle även ha en router för trådlös uppkoppling som mamma kunde ansluta plattan till där hemma. Säljaren frågade vad det var för hastighet på fibern och jag svarade 100 MB. Han föreslog en variant och det visade sig att de inte hade den hemma. Som alternativ då sålde han en betydligt billigare som han påstod skulle fungera bra men inte skulle klara av att leverera hela hastigheten. Vi skulle sen kunna byta den här routern mot den bättre sen när den kom in igen. Tänkte att jaja, har de ingen hemma får vi väl göra så eftersom mamma behöver ha tillgång till uppkopplingen. Mamma betalade och vi åkte hem. Jag kopplade in routern och försökte så ansluta till nätverket med paddan för att konfigurera rotuern via den hänvisade hemsidan. Det gick inte… Då tog jag mobilen och försökte, det gick inte. Tänkte sen att det kanske är bättre att ansluta med sladd för att konfigurera routern. Det gick inte…  Det blev ett samtal till ElGigantens support som inte kunde hjälpa mig men hänvisade till NetGears support. Supporten på NetGear konstaterade direkt att routern inte skulle fungera annat än möjligtvis hjälpligt med en så snabb uppkoppling och skickade tillbaka mig till butiken för att byta det. Det var inte en helt nöjd kund som kom tillbaka till butiken kan jag meddela. Blev inte direkt mer nöjd när det visade sig att det fanns andra alternativ i butiken på relevanta routers som motsvarade mammas behov. Det blev en Jensen Air-link. Betalade mellanskillnaden, åkte hem till mamma igen, pluggade in routern, skrev in lösen i paddan och vips så fungerade det. Fick i alla fall routern 100 kr billigare som kompensation. Det kändes ju lite bra ända tills jag kollade nu i nätbutiken och misstänker att det är det ordinarie priset där…

Ibland undrar jag hur säljare tänker..? Hur kommer det sig att han inte kom på att han kunde sälja något av de andra märkena utan sa att de inte hade några hemma från början men sen helt plötsligt kom ihåg att de fanns när jag kom tillbaka..?

När ska jag lära mig att jag måste kolla upp vad jag ska ha på egen hand och inte lyssna på säljare i elektronikbutiker..?

This entry was posted in Islandshästar. Bookmark the permalink.

Kommentarer

Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

No Trackbacks.